• karinabidstrupYOGA

Torsdagstanker

Hvorfor er yoga så godt….


Da jeg mødte yogaen for efterhånden mange år siden, troede jeg at man lavede yoga for at blive mere smidig i kroppen og det var det…. men jeg oplevede stille og roligt at yoga er meget mere end det. I dag siger jeg altid, at yoga er magisk, at man skal give sig selv lov til at opdage og opleve hvad yogaen gør ved en. Giv dig selv lov til at være nysgerrig og prøv dig frem med de forskellige yogaformer og find den, der passer lige netop til dig. Der er ikke nogle yogaformer der er rigtige eller forkerte. Det vigtigste er, at du finder den yogaform der gør dig glad.


Der findes nemlig rigtig mange forskellige typer af yoga, nogle er blide, andre fyldt med styrke, nogle i flow og igen andre der er meditative, men grundlæggende for dem alle er, at der strækkes og bøjes, der arbejdes med åndedrættet og simple meditationer.


Yoga stammer fra Indien og er en hinduistisk disciplin, der har eksisteret i over 5000 år. Yoga betyder på sanskrit at "forene" og formålet med yoga er, at forene og skabe harmoni mellem kroppen, sindet og sjælen.


Yoga er altså ikke bare stræk øvelser, yoga er så meget mere end det.

Læs her hvad yoga kan gøre for dig…..


Yoga gør dig glad

I yogaen bruger vi stillinger, åndedrætsøvelser og meditationer til at skabe fysisk og mental balance. Med kombinationen af yogastræk og mentalt fokus, vil du lære at være mere til stede i nuet, at slippe tankestrømmen og stress. Når kroppen føles rolig og mere smidig, vil du også opleve hvordan du får et mere roligt og smidigt sind og dermed får mere overskud og glæde. Kort sagt, yoga gør dig gladere.


Yoga øger din muskelstyrke

Yogier der praktiserer regelmæssig yoga, er faktisk ret stærke. Du behøver ikke håndvægte og maskiner for at få en stærk og tonet krop, yoga giver dig masser af styrke og samtidig afspændes de muskler der er for stramme. Med yoga får du styrketrænet kroppen på en sund måde, hvor du bruger din egen kropsvægt i de forskellige yogastillinger, og styrker musklerne i din core, ryg, arme og ben. Så selv om yoga er rolige og lange bevægelser, vil du i den grad opleve styrke og øget kropskontrol.


Yoga øger fleksibiliteten

Med yoga strækkes led, muskler og bindevævet, hvilket har en gavnlig og positiv effekt på kroppen. De lange stræk frigør spændinger og øger blodgennemstrømningen, så din krop føles lettere og rarere at være i. Det øger dit bevægelsesområde, og kan reducere spændinger i hofte, ryg, nakke og evt spændingshovedpine. Med en regelmæssig yogapraksis vil du meget hurtigt opleve en stor forbedring i din fleksibilitet / smidighed.


Yoga giver dig mere energi

Når vi kombinerer yogaens skønne stræk med åndedrætsøvelser, vil de indre organer blive masseret, dit cortisol niveau øges og du vil opleve at træthed slippes og energien begynder at bruse ud i kroppen. Dine celler bliver iltet og kroppen føles frisk og igen fuld af energi.


Yoga styrker dit åndedræt

I al yogapraksis er et dybt og roligt åndedræt vigtigt. Åndedrættet styrker vores lunger og du vil kunne optage mere ilt og dermed få mere energi ud i hver enkelt celle i kroppen. Du vil styrke dit immunforsvar, opleve mere overskud og indre ro, styrke nærværet og balancen mellem krop og sind.

Rigtig mange trækker kun vejret i den øvre del af brystkassen og glemmer helt vigtigheden af at få luften hele vejen ned til maven. Hvis du lever et hektisk og fortravlet liv, er du stresset eller bekymret, vil du højst sandsynligt kun trække vejret i den øvre del. Dette vil på sigt påvirke dig negativt med ubalancer i krop og sind.

Til yoga vil du altid blive guidet i forskellige åndedrætsøvelser, på nogle yogaklasser mere end andre.

Åndedrætsøvelser, som også kaldes Pranayama på sanskrit, betyder “udvidelse af åndedrættet” eller “forlængelse af livskraften”. Ordet er sammensat af to sanskrit ord “Prana” som står for livskraft/åndedræt og “Ayama” der betyder, at forlænge.


Yoga reducerer stress

Yoga kan hjælpe dig med at forebygge og håndtere stress. Jeg har speciel god erfaring med yogaformerne, Yin yoga og Restorativ yoga, som begge er rigtig gode til at berolige hele dit nervesystem og øge din kropsbevidsthed. Når du er stresset, kan det være rigtig svært at mærke dig selv, og her er yoga et fantastisk redskab, til at lære at komme fra hovedet og ned i kroppen, at mærke hvad der sker indeni dig og lære at lytte til hjertet.

Stress sætter sig som spændinger i kroppen og her kan Yin og Restorativ yoga hjælpe dig med at løsne op, at hjælpe musklerne med at slappe af, skabe balance og flow i kroppen igen og aktivere det parasympatiske nervesystem, som er det system der er i brug, når du slapper af.

Yoga kan ikke alene fjerne din stress, men kan med stor fordel kombineres med en anden stressbehandling. Det er vigtigt at finde ind til roden af din stress, samtidig med at yogaen hjælper dig med at skabe balance.


Yoga hjælper dig med at tænke klarere

Med en kort daglig yogapraksis, hvor du kombinerer få rolige yogaøvelser med fokus på at observere dit åndedræt, vil du berolige dit sind og mærke en mentalt afslappethed. Ved at gøre det hver dag, vil du opnå en mental stabilitet som herved vil øge din hukommelse, få dig til at tænke klarere og mærke en øget koncentrationsevne.

Yoga giver indre ro

Når du praktiserer yoga, vil du lære at flytte din bevidsthed til det der sker i kroppen, til dine tanker og til de følelser der end måtte vise sig i de forskellige yogastillinger. Denne bevidsthed vil bringe sindet tilbage til nuet og du vil føle dig mere rolig og afslappet indeni. En rolighed og afslappethed du kan tage med dig i din dagligdag, tage med dig ud i livet.

Yoga er en stor del af min verden, og yoga er blevet mit frirum. For mig er yoga den tid, hvor jeg nærer omsorg for mig selv. Min yoga praksis er en øvelse i nærvær og opmærksomhed, en vej ind til kernen i mig selv, langt derind, hvor der altid er styrke og ro. Jeg har selv haft stress tæt inde på livet og yoga og meditation er nogle af de vigtigste redskaber, der har hjulpet mig tilbage på benene igen.


Og ja, yoga er altså meget mere end "bare" smidighed.......


Rul yogamåtten frem, vær nysgerrig, oplev og lad dig flyde med!

Namasté Karina

108 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle